18 maart, 2024
Algemeen

Telefoneren in het Duits

Zakelijk telefoneren in het Duits – Geschäftliche Telefonate

De telefoon en emailberichten spelen in de internationale commerciële contacten een centrale rol. Effectief telefoneren moet geleerd worden. In een korte tijd een heldere boodschap overgebracht kunnen worden. Schrijven geeft soms wat meer tijd. Maar wanneer je iemand telefonisch spreekt zul je direct moeten ‘leveren’.

Allgemeines

In de Duitstalige landen meldt degene die de telefoon opneemt zich meestal alleen met de achternaam. Bij Duits zakelijke gesprekken wordt alleen de bedrijfsnaam genoemd of de bedrijfsnaam gevolgd door de naam van degene die opneemt:

Zum Beispiel:
Privat-Gespräch  : ‘Neumann’
Geschäftlich         : ‘Franz Baro GmbH, guten Tag’ /  ‘Franz Baro GmbH, Schulz, guten Tag’

Met iemand telefoneren /  iemand bellen –  mit jemandem telefonieren/   jemanden anrufen

We geven je een voorbeeld van een eenvoudig telefoon gesprek als je een collega, klant of leverancier belt in het Duits:

ILC taleninstituut, met Lineke Slagter, goedemorgen ILC Sprachinstitut, Lineke Slagter, guten Morgen
Ik zou graag meneer/ mevrouw ..  willen spreken Ich möchte gern Herrn/ Frau  ..   sprechen
Wilt u mij doorverbinden met … ? Könnten Sie mich mit Herrn / Frau …. verbinden? of Bitte, verbinden Sie mich mit ….
Wat zegt u? Wie bitte?
Het toestel is in gesprek, wilt u wachten? Die Nummer ist besetzt, wollen Sie warten?
Kan meneer/ mevrouw …. mij terugbellen? Könnte Herr / Frau ….    mich zurückrufen?
Wilt u uw naam herhalen? Würden Sie bitte Ihren Namen wiederholen?

Leuk om kennis te maken met ILC?

Wil je weten of een cursus zakelijk Duits bij ILC iets voor jou is? Bel dan tussen kantooruren met een 0416 563000 . ILC is bereikbaar tussen 8.30 en 17.00 uur of stuur een mail naar sales@ilc-talen.nl 

 

Mis nooit een onderwerp, schrijf in op de nieuwsbrief:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.