18 april, 2023
Algemeen

Zakelijke presentatie geven: tips!

Zakelijke presentaties zijn een essentieel onderdeel van het bedrijfsleven. Of je nu een verkooppresentatie geeft aan potentiële klanten, een pitch voor investeerders of een rapport presenteert aan het managementteam, het vermogen om een effectieve presentatie te geven kan het verschil maken tussen succes en falen.

Het geven van een zakelijke presentatie vereist naast een goede voorbereiding ook de nodige presentatievaardigheden

Zorg dat je weet waarover je praat, zodat je met een flinke dosis zelfvertrouwen op onverwachte vragen correct antwoordt kunt geven. Wees zelfverzekerd maar daarentegen kom wel vriendelijk over en maak connectie met je publiek. Nog een tip! Houd rekening met wie er naar je presentatie komt kijken en luisteren. Heeft je presentatie een zakelijk karakter? Wees er van bewust  dat in dat geval het aanwezige publiek al de nodige kennis van zaken heeft. Pas dus je zakelijke presentatie inhoudelijk hierop aan zodat je voldoet aan hun verwachtingen.

Verbinding maken met je toeschouwers doe je door oogcontact te maken

Wees alert op signalen vanuit de toeschouwers om te peilen of je nog steeds de volledige aandacht hebt. Houd je presentatie gestructureerd, vergeet niet de zogenaamde ‘rode draad’, vermijd vaagheden en zorg ervoor dat je presentatie niet te lang duurt.

Om gestructureerd je boodschap over te brengen verdeel een presentatie is drie delen

Ga van start met een krachtige introductie zodat je de aandacht van je publiek direct te pakken hebt. Probeer deze vast te houden door het belangrijkste gedeelte, je daadwerkelijk boodschap, te ondersteunen met bijvoorbeeld een verrassend visueel effect. Ten slotte, sluit af met een heldere conclusie waarin je de belangrijkste boodschap die je wilt overbrengen nog even samenvat.

Tips voor het zakelijk presenteren over de taalgrenzen

Als ondernemer wil je graag uitbreiden, en wellicht over onze taalgrens naar landen als Duitsland, Scandinavische landen, Frankrijk, Spanje, Italië en misschien zelfs de Verenigde Staten. Hierdoor krijg je met andere culturen te maken en vaak dus ook met een andere wijze van communiceren. Dan is het van belang dat de communicatie hierop wordt aangepast. Vergeet dus ook niet de zakelijke presentaties hierop worden af te stemmen. Moeite met zakelijke prestaties geven? Wellicht is een zakelijke taaltraining een goede optie.

Steeds meer bedrijven krijgen een internationaal karakter

Wil je internationale zakelijke successen boeken? Let er dan vooral op dat de informatievoorziening aangepast wordt aan de context van het land waar producten en/ of diensten aangeboden gaan worden. Een goede voorbereiding is het halve werk wordt vaak gezegd. Houd er rekening mee dat de wijze waarop presentaties gegeven wordt anders verloopt in hoge context culturen en talen dan in landen met een lage context cultuur.

Hoge context cultuur

In hoge context culturen en talen wordt informatie impliciet overgebracht en begrepen door middel van non-verbale communicatie. Dus vanuit de context zal subtiel de informatie overgebracht worden. Poeh, dat is nogal wat. Dus direct een ‘nee’ zeggen is niet gebruikelijk als je klant het er niet mee eens is. Let er dus op dat op een subtiele wijze deze ‘nee’ overgebracht wordt door bijvoorbeeld aan te geven dat er veel meer overleg nodig is. Of misschien vallen er wel te vaak en te lang ongemakkelijke stiltes. Iemand kan aarzelen om openlijk zijn of haar mening te geven tijdens de vergadering uit respect voor de autoriteit van een bepaalde deelnemer of om de harmonie binnen de groep te behouden. Daarom is het belangrijk om de context van de cultuur te begrijpen en respectvol om te gaan met de communicatiestijl van de zakenpartner. Door dit te doen, kan je de zakelijke relatie opbouwen en versterken en zakelijke successen boeken.

De termen “hoge context” en “lage context”

Er is namelijk onderscheid te maken tussen hoge en lage context culturen. “Hoge context” en “lage context” zijn termen die gebruikt worden om de mate van informatie die nodig is om een boodschap of situatie te begrijpen, te beschrijven. In een hoge context cultuur is de non-verbale communicatie belangrijk en men spreekt over indirect taalgebruik, dus met impliciete boodschappen. Bij een lage context cultuur wordt directe taal zeer op prijs gesteld en de informatie mag direct feitelijk zijn.

Lage context cultuur

Lage context verwijst naar situaties waarin de betekenis van een boodschap voornamelijk wordt bepaald door de letterlijke inhoud van de boodschap. Dus direct zonder veel ‘toeters en bellen’ eromheen. Herkenbaar? Ja natuurlijk omdat Nederlanders in een lage context cultuurland is.  Wij verzorgen onze zakelijke presentaties zo expliciet mogelijk om misinterpretatie te voorkomen.

Onderscheid in hoge context en lage context culturen

Het belangrijkste verschil tussen hoge en lage context is dat in hoge context communicatie de nadruk ligt op impliciete informatie en non-verbale signalen, terwijl in lage context communicatie de nadruk ligt op de expliciete inhoud van de boodschap. Dit zijn zeer essentiële verschillen waarop mensen communiceren en hoe boodschappen/ informatie geïnterpreteerd wordt.

Een andere taal en cultuur? Pas je zakelijke presentaties hierop aan

De verschillen in zakelijk presenteren van producten en diensten, wanneer de onderneming over taal- en cultuurgrenzen gaat, proberen we middels dit blog onder de aandacht te brengen.
International Language Centre helpt diverse bedrijven bij het opstellen van zakelijke presentaties niet alleen in het correct Nederlands, maar ook in het Engels of bijv. Frans en Spaans. Samen met een native speaker kun je de presentatie schrijven, corrigeren en oefenen. De taaldocent let op je verbale- en op non-verbale communicatie. Op stemgebruik, uitspraak en intonatie. Je ontvangt direct feedback zodat je samen naar een nog betere zakelijke presentaties toe kunt werken. We begeleiden je individueel en/ of in groepsverband met bijvoorbeeld collega’s. De lessen verzorgen we in Vlijmen (’s-Hertogenbosch) of incompany. De belangrijkste tip, wees goed voorbereid als je internationale zakelijke potentiële klanten gaat benaderen en doe dit bij ILC. De taaltraining wordt altijd gegeven op jouw niveau en tempo.

Mis nooit een onderwerp, schrijf in op de nieuwsbrief:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.